(Dansk)
.
Kundelogin

Ny ferieårsfunktion

15-03-2013

Ferieplanlægning foregår som regel i god tid

Ny ferieårsfunktionPlanlægning af ferie er som regel noget som både virksomhed og medarbejder har interesse i at  foretage i god tid, men der kan være en udfordring i at holde rede i gammel og ny ferie. Iht. ferieloven har man ret til at få accept på sin hovedferie (sommerferie) 3 måneder før hovedferien starter. Planlægger man ferie fra den 1. juni, skal denne altså være godkendt senest 1. marts.

Den nye ferieårsfunktion som nu er inkluderet i standard ProMark (version 3.50.03), arbejder med en datoadskillelse, så man kan gå ind (fx i januar) og tilskrive feriekontoen 25 dage med virkning per 1. maj. Det betyder at alle medarbejdere får vist 2 linjer vedrørende resterende feriedage. Se eksempel fra ProMark til højre.

Eksempel:

Pr. 30/4-13: 5 resterende feriedage (nuværende ferieår)
Pr. 1/5-13: 25 resterende feriedage (kommende ferieår)

Medarbejderne er derfor altid klar over hvor meget "gammel" og "ny" ferie der er tilgængelig. Når man eksempelvis i januar registrerer sin sommerferie i juli, vil dagene automatisk blive trukket fra "nyt" ferieår da ProMark nu adskiller ferieårene pr. 1. maj. Når man tilsvarende registrerer ferie i april, trækkes denne fra "gammelt" ferieår da det er før 1. maj.

Indtil nu har ProMark udelukkende håndteret et ferieår ad gangen. Det betød at fx sommerferie registreret i ProMark før 1. maj ville resultere i "resterende feriedage" på fx -15 dage indtil 1. maj, hvor 25 nye feriedage blev tilskrevet, hvorefter saldoen ville vise +10 dage. Ventede man med ansøgning om ferie i ProMark til efter 1. maj, betød det at hovedferien blev godkendt for sent jf. Ferieloven.

Lene Olesen, HR-konsulent, Saint-Gobain Distribution Denmark

SAINT-GOBAIN HJALP MED DEN NYE FERIEÅRSFUNKTION

Begge muligheder var uhensigtsmæssige, og Saint-Gobain Distribution Denmark var derfor glade for at deltage i designet af den nye ferieårsfunktion. Her har man hidtil håndteret feriesaldiene manuelt som ovenstående minusdage.

HR-konsulent Lene Olesen fra Saint-Gobain Distribution Denmark udtaler:

"Vi har med 1.500 ansatte stor nytte af at have vandtætte skodder mellem ferieårene, hvorved vi rettidigt kan planlægge og godkende ferieansøgningerne, uden at der opstår tvivl om, hvordan ferien er fordelt, og hvad der er opsparet. Vi forventer en væsentlig administrativ besparelse."

OM SAINT-GOBAIN DISTRIBUTION DENMARK

SAINT-GOBAIN DISTRIBUTION DENMARKSaint-Gobain Distribution Denmark (SGDD) er fælles selskab for kendte brands som Brødrene Dahl, Optimera, Bad & Design, Heradan, Øland og Zupply og har en størrelse, som giver Saint Gobain-koncernen en ledende rolle inden for distribution af byggematerialer i Danmark. SGDD har 1.500 medarbejdere fordelt over mere end 70 butikker.

Back-office funktioner i SGDD bliver varetaget samlet med en fælles ledelse og administration. Et set-up der gør det mere enkelt og derved effektivt for de enkelte enheder at agere i hverdagen. Centrale funktioner som logistik, indkøb, marketing, økonomi, IT og HR bliver således varetaget i back-office funktionen i SGDD, hvilket også giver en lang række stordriftsfordele. Samtidig frigør det ressourcer til at fokusere på forretningen og komme tættere på kunderne.

Er den nye ferieårsfunktion relevant for din virksomhed, så kontakt os endelig.